Home Logistik Almedalen: Digital handel i en gränslös värld

Almedalen: Digital handel i en gränslös värld

Foto: Engage Agency

Svensk Digital Handel och HUI Research anordnade ett seminarium under Almedalsveckan med fokus på samspelet mellan digitalisering och globalisering under namnet “Digital handel i en gränslös värld”. Diskussionen baseras helt på HUI Researchs rapport från de 40 seminarium som hölls under D-Congress 2019 i Göteborg i våras.

Under 45 minuter diskuterades framtida strategitänk, internationell expansion och innovation inom den snabbt växande globala e-handeln. Hur tar sig svenska
e-handelsföretag utanför landets gränser med förmågan att konkurrera med internationella varumärken?

En av de viktigaste ämnena under diskussionen var något som redan diskuterats mycket under Almedalsveckan: att tillväxt idag sker online. Under de senaste 4 åren har tillväxten inom detaljhandeln gått från att ske till 77 procent inom fysiska butiker till 100 procent på nätet, detta trots att e-handel än så länge endast representerar cirka 16 procent av all försäljning i Sverige. Det är en enorm förändring som kräver ett anpassningsarbete på samhällsnivå.

Förändringen ställer krav på företagare som antingen anpassar sig och vågar digitalisera sin verksamhet eller riskerar att tyna bort. Eftersom e-handel är ett globalt fenomen måste de som verkligen är intresserad av tillväxt dessutom nå ut till en internationell målgrupp. Den nordiska e-handelsmarknaden representerar nämligen endast 1 procent av den globala marknaden och majoriteten av de största nätbutikerna i Sverige drivs av utländska aktörer.

Så hur anpassar vi oss till detta?

Foto: Svensk Handel

Sök inspiration i Kina

Eftersom Kina är den största e-handelsmarknaden i världen känns det logiskt att hämta sin inspiration därifrån. Något som HUI lagt märke till är att kinesiska e-handelsföretag har en strategi som vi i väst missat och det är försöka skapa en engagemangsmarknad istället för den mer västerländska transaktionsmarknaden. Målet med en engagemangsmarknad är att se till att kunderna blir kvar på nätbutiken så länge som möjligt och att man engagerar med högre marginal som målsättning. Detta till skillnad från en transaktionsmarknad som exempelvis Amazon bygger där man vill genomföra så många transaktioner som möjligt på så kort tid som möjligt.

Ett “globalt mindset” och effektiv lokalisering

Förutom att titta på andra frodande e-handelsmarknader är det också viktigt att svenska företagare har ett “globalt mindset” när de ger sig ut på nätet. Det räcker som sagt inte längre att endast fokusera på den svenska eller nordiska marknaden utan man måste våga nå ut till resten av världen och man måste hitta de länder som är mest lönsamma för de produkter man erbjuder. Men att endast erbjuda en engelsk sajt är inte nödvändigtvis tillräckligt, utan den som verkligen vill etablera sig internationellt måste ha förmågan att lokalisera sitt varumärke. Förutom språk innefattar en omfattande lokalisering trygghetsfaktorer som logistik och betalningsmöjligheter, samt marknadsföring med lokala influencers och aktörer.

För den som är intresserad av hela HUI:s rapport finns den tillgänglig här.

Text: Adam Jarfjord

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here