Home Energi Elektrifiering: fem år innan elflygplan blir verklighet

Elektrifiering: fem år innan elflygplan blir verklighet

Eldrivna flygplan kommer snart bli verklighet och enligt Teslas vd och de facto batteriexpert, Elon Musk, befinner vi oss cirka fem år från en färdig produkt. Först måste batteriernas energidensitet och räckvidd förbättras.

Häromveckan rapporterade vi om ett av världens första fullt fungerande elflygplan som presenterades vid Paris Air Show och nu har även en av industrins mest eftertraktade experter uttalat sig om ämnet.

När e-sportspersonligheten Ninja vände sig till Elon Musk på Twitter och frågade om flygplan kan drivas med batterier eller om det inte finns tillräckligt starka batterier än, valde teknikjätten att svara.

”Jo [batterierna är tillräckligt kraftfulla], men fortfarande lite för begränsade när det kommer till räckvidd. Det kommer att ändras de kommande åren då energidensiteten förbättras.”

Musk fortsatte sedan förklara att elmotorer är mer effektiva och lättare än de traditionella motorer som idag används och att vi inom kort kommer nå den brytpunkt som krävs för att flyga längre sträckor. Just nu ligger elmotorernas energidensitet på strax över 300 Wh/kg och enligt Musk måste vi över 400 Wh/kg innan elflyg kan bli en verklighet.

Däremot är det inte alla som håller med om att det kommer dröja så länge och som vi tidigare nämnde har världens första fullt fungerande elflygplan redan presenterats. Det är ett israeliskt bolag som står bakom flygplansprototypen Alice som kommer flygtestas i USA redan i sommar och som man hoppas introducera i den regionala flygtrafiken redan 2021. Alice har utrymme för 9 passagerare och en räckvidd på 100 mil.

”Flygbranschen blir den sista stora fordonsbranschen att elektrifieras”

Flygbranschen blir den sista stora fordonsbranschen att elektrifieras. När det kommer till elektrifiering av båtar och kryssningsfartyg ligger man nämligen redan i framkant. Hurtigrutens Roald Amundsen är världens första hybrid-kryssningsfartyg och företaget har planer på att sjösätta ett fartyg med dubbelt så stor kapacitet redan nästa år. Dessutom används hybridfärjor redan flitigt på flera platser i Norge. Nästa steg blir så klart att introducera helt eldrivna skepp, något som experter kan bli en verklighet redan inom 2-3 år.

Text: Adam Jarfjord

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here