Home Okategoriserade Vecka 28 i repris – digitalisering inom dagligvaruhandel, 2019s innovationer och ett...

Vecka 28 i repris – digitalisering inom dagligvaruhandel, 2019s innovationer och ett högtryck för tryckt media

Det är fredag, solen skiner och semestern står runt hörnet. Nedan hittar du som vanligt en sammanfattning av veckans viktigaste händelser, nyheter och innovation.

ICAs koncernchef, Per Strömberg, gave en stor intervju där han diskuterar butikskedjans framtid och de utmaningar man står inför. Enligt Strömberg ligger man efter när det gäller digitalisering och därför sker det nu ett enormt kompetensskifte inom koncernen där man fokuserar på att anlita personal med IT och AI-kunskaper. E-handeln är ett annat problem men måste lösa, framför allt gällande det ökade transportbehovet.

Enligt svenska investmentbanken GP Bullhound riskerar Europa att bli utkonkurrerade om man inte börjar investera mer i smarta industrier, IoT och automation. Tidigare har EU legat i framkant men i samband med att USA och Kina satsar alltmer på framtidens näringsliv befinner sig unionen nu i riskzonen.

Den sista av Volkswagens ikoniska modell, “Bubblan”, har lämnat produktionsbandet i Mexiko. Bilmodellen har varit i produktion i olika varianter sedan 1930-talet och anledning till att man valt att sluta producera den är att Volkswagen vill satsa mer på klimatsmarta fordon.

Tidigare i veckan analyserade Forbes Bill Gates lista över innovationer som kommer definiera 2019. Listan publicerades i början av året men har nu fått nytt liv tack vare Forbes. Bland de innovationer som nämns hittar vi robotar med fingerfärdighet, personliga cancervaccin och djurfritt kött.

IBM och Red Hats mega affär som inleddes i fjol har nu slutförts. Prislappen för affären, som är den tredje största i teknikbranschen någonsin, landade på 34 miljarder dollar, motsvarande 320 miljarder kronor, och den kommer ge IBM möjligheten att konkurrera med Microsoft och Amazon i molnet.

Enligt en färsk rapport från Prognoscentret är tryckt media överraskande nog på uppsving. Denna trend märks tydligt av i det ökade bemanningsbehovet för företag verksamma inom grafisk design och enligt oss är det en trevlig motpol till den globala digitaliseringen.

Text: Adam Jarfjord

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here