Home Annons Informationen du kan fånga idag blir framtidens guld

Informationen du kan fånga idag blir framtidens guld

Foto: Hansa World

AI är en av vår tids nya trendord. För vissa kan AI:s intåg tyckas ligga långt in i framtiden, men redan nu finns det mycket man som företag kan göra för att förbereda sig och inte hamna efter konkurrenterna.

Idag har nästan alla stora företag implementerat AI i sina organisationer på olika nivåer. Tekniken är dock fortfarande så dyr att generella AI-system inte är tillgängliga för mindre och medelstora företag ännu. Dagens AI-system är dessutom oftast byggda för att samla in historik som stöder beslutsprocesser där besluten fattas av människor.

När AI kommer på bred front och blir tillgängligt även för mindre företag kommer det att bli ett beslutsstöd där systemet tar fram förslag till beslut med tillhörande motivation, baserat på historiska data. Människan väljer sedan mellan alternativen och fattar det slutliga beslutet. För att systemet ska kunna lägga fram förslag på beslut behövs så mycket detaljer och data som möjligt. Framtiden innebär inte ett AI-system per företag, utan ett flertal AI-stödda rutiner inom varje företag. Man kommer alltså inte bara att rakt av kunna ersätta till exempel sin lagerchef med en AI-lagerchef, utan de system som finns blir istället smartare och smartare och tillsammans utför de en del av de enklare funktioner som lagerchefen tidigare haft ansvaret för.

AI går olika fort att implementera i olika branscher och för olika tjänstetyper, men utvecklingen är redan i full gång.

– Vi som gör AI-system för större företag kommer att kunna paketera dessa till generella system som passar fler företag. Det blir billigare år för år och kommer vid implementering kräva betydligt mindre anpassning. Vilket år som helst nu kommer även medelstora och mindre företag att kunna ha paketerade AI-system, säger Karl Bohlin, VD på Hansa World.

Karl menar att det, trots att generella AI-system inte är var mans egendom ännu, är hög tid för företagen att börja förbereda sig. Det är nämligen så att AI-systemen behöver titta i företagens transaktionshistorik för att ge maximal nytta. Detta innebär att företag bör samla in massor av data redan nu för att så snabbt som möjligt kunna dra nytta av systemen när de väl är implementerade.

– Informationen du kan fånga idag blir framtidens guld, säger Karl.

Han tipsar också om att man kan förbereda sin organisation så att åtminstone någon internt har koll på marknaden, vad som finns nu och vad som kommer inom AI. Det kan vara en extern konsult, en IT-expert, eller så kan man utbilda någon inom organisationen och göra den till ansvarig för området, så att man håller sig a jour med vad som händer så att man inte blir sist ut med att implementera den nya tekniken. Som konkurrensmedel kommer AI nämligen enligt Karl att ge stora möjligheter till lönsamhetsförbättring.

– Någonstans inom varje företag går brytpunkten per enhet man kopplar in.

AI som en naturlig del av utvecklingen

Att ta fram generella AI-system som blir långt billigare än dagens kräver lång utveckling och idén är att man ska kunna paketera samma funktion åt många kunder. På Hansa World har man hållit på med ERP-system i 30 år och såväl de som andra företag i branschen ser att lägga till AI som en naturlig del av utvecklingen och något kunderna kommer att förvänta sig om några år. Detta betyder att det måste byggas nu.

Karl Bohlin, VD, Hansa World

– Vi har till exempel en ny produkt, en chatbot som heter Anna, som man kan ringa till, den kan koppla samtal och se i en kalender vem som är upptagen, ta emot ordrar och hitta rätt i kundregister. Större företag har sådana här system som kostar miljoner, vår lösning kommer att kosta någon krona per samtal. En AI-funktion som vår Anna utplånar inte behovet av att ha en person som svarar i telefonen på företaget, men tar bort de mest rutinartade uppgifterna och bidrar till högre livskvalitet för de som jobbar på företaget, säger Karl.

När de billiga systemen kommer blir AI även tillgängligt för små och medelstora företag, vilket kommer att ge alla snabbare och mer korrekta underlag för beslut. HR-chefer, inköpschefer, utvecklingschefer och andra kommer att få en enklare tillvaro, förutspår Karl.

– Det kommer att bli lättare för en person att ha flera beslutsfunktioner i ett företag med denna typ av beslutsstöd. Detta gör att man som företag kan vara effektivare och stå sig bättre i konkurrensen. Idag är annars en tråkig trend att de företag som har råd med detta slår ut små och medelstora företag som inte har råd med denna teknik ännu. AI är en överlevnadsfråga.

Skribent: Anna Bjärenäs

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here