Home Populärt Per Holknekt: Så bygger du ett starkt varumärke

Per Holknekt: Så bygger du ett starkt varumärke

Foto: Robin Berglund

Svensk industri och handel står inför fortsatt tuff konkurrens när det kommer till att etablera sig på den nationella såväl som den globala marknaden. För att uppnå en långsiktig konkurrenskraft krävs det att landets framtida industri fungerar som en enda organism. Det räcker inte längre att lansera en produktkollektion och göra entré på marknaden, idag måste vi ta hänsyn till hållbarhet inom produktionen men även ur en humanitär vinkel. Vi måste även kunna integrera digitala förändringar och fortsätta samverka för en innovativ och helhetstänkande utveckling. Samtidigt når fler och fler produkter marknaden varje dag och behovet för en tydlig och omfattande varumärkes- och försäljningsstrategi har aldrig varit större än nu.

– Ett varumärke är en produkts nyckel in i en marknad. När vi tittar på en symbol börjar hjärnan direkt associera den till väldigt många olika tankar och känslor. Så för att lyckas bygga ett starkt varumärke krävs det att man hittar rätt ingredienser att injicera i associationsmixen, menar varumärkesexperten och multientreprenören Per Holknekt.

Trettiotre varumärken i ryggen

För en entreprenör som Holknekt, som tagit trettiotre olika varumärken till marknaden, kan det tyckas vara en enkel ekvation att hitta de rätta ingredienserna att sätta ihop för att få fram den perfekta varumärkesstrategin. För en ny entreprenör eller företagsledare som befinner sig på en marknad med ständigt ökande konkurrens, kan det däremot verka mindre självklart.

Enligt Holknekt är den första regeln att förstå hur den specifika produkten fyller ett tydligt hål på marknaden, för att man med begränsade resurser ska göra sig unik i en bransch där de stora jättarna armbågar sig fram för att ta nya marknadsandelar. Detta är precis vad hans senaste projekt med arbetsnamnet Built in Sweden gör. I slutet av förra året lanserades projektet under namnet Monlux som nu är världens första premiummärke att producera och sälja belysta speglar på både den svenska och internationella marknaden.

– Förr i tiden när man lanserade en ny produkt gjorde man det genom en kollektion av flertalet produkter gemensamt, idag behöver man tänka annorlunda och istället kontakta experter inom varje kundkategori eftersom att de flesta produkterna idag är väldigt lika. Spegeln som vi säljer är inte en ny produkt, men den paketeras på ett nytt sätt och blir ny i sin kategori. Det krävs för att ett företag ska få vinnande varumärkespositionering idag, förklarar han. Dessutom måste man våga arbeta med abstrakta termer och känslomässiga associationer för att förmedla varumärkets rätta betydelse.

Redo att ta sig an en ny bransch

Trots att det var nio år sedan Holknekt för första gången kom på idén till att skapa belysta premiumspeglar för en bred publik, gick produktlanseringen snabbt när den väl sattes i verket. Det var i början av 2018 som han påbörjade sin research för den nya marknaden och i en ny bransch. Drygt ett år senare finns produkten på marknaden.

Foto: Robin Berglund

– Det var på en modevecka i New York som idén föddes. Jag frågade stylisterna som gjorde i ordning våra modeller om jag kunde få köpa några av deras belysningsspeglar som en present till min dotter, fru och mamma. Svaret jag fick var ett kyligt nej och där och då förstod jag att jag en dag skulle göra en Robin Hood av deras produkt och bygga upp världens första premiummärke inom belysta speglar, tillgängligt för alla.

Konrad Bergström, Stefan Alvarsson och Mathias Mörlin är några utav de näringslivsprofilerna som engagerar sig i det nystartade företaget Monlux. Efter att Holknekt ställt en öppen fråga på LinkedIn för att undersöka marknaden och hitta kunniga personer inom belysning och produktion, kom han i kontakt med Nina von Krusenstierna, VD på Gnosjöregion AB.

-Hon sa åt mig att sluta leta land och rike runt efter rätt kompetens och istället gräva där jag stod och genom henne byggde jag upp ett nätverk som idag förser alla Monluxs behov av kapital, logistik, produktion och administration.

Hållbarhetsfrågan är viktig

Idag är redan ett tjugotal personer drivande i produktionen av Monlux produkter och i Tenhult har det byggts ett eget ljuslaboratorium för att på ett hållbart och effektivt sätt kunna framställa produkten som är ett resultat av ett komplext produktionsled. 

– När det kommer till industri- och logistikbranschen är hållbarhetsfrågan otroligt viktig eftersom den är produktnära och produktionsrelaterad. Men för mig är hållbarhet mer än så, vi måste se på den humana hållbarheten för våra anställda också, förklarar Holknekt. Vi som företagsledare måste ta ansvar för att aktivt arbeta med att personalen utvecklar sina bästa jag till förmån för företaget såväl som sig själva. På det viset bygger vi företag som når högre resultat och på lång sikt blir mer kostnadseffektiva.

Entreprenörskapet gynnar alla människor i vårt land

Med trettiotre företag i bagaget är Holknekt en sann inspirerande multientreprenör som genom nyfikenhet, marknadskompetens, tydliga varumärkesstrategier och högt risktagande bidragit till ett mer öppet företagsklimat. Samtidigt menar han att klimatet för företagare i Sverige är och alltid har varit hårt, trots att entreprenörskapet är något som gynnar alla människor i vårt land.

– Generellt sett måste vi förändra attityden kring entreprenörskapet för att fler ska våga ta större risker och samtidigt ha en tydlig trygghet och uppbackning av myndigheter och samhällsstrukturer. Alla människor i Sverige behöver varandra, vi som jobbar i anfallslinjen och skapar jobb och skatter till Sverige behöver dom som inte skapar jobb för att jobba med det vi skapar.

Text: Agnes Jarfjord

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here