Home Annons En offensiv förvärvsstrategi förändrar solenergimarknaden i Norden

En offensiv förvärvsstrategi förändrar solenergimarknaden i Norden

Foto: Mikael Sjöberg

Soltech Energy har haft en minst sagt spännande vår med flertalet förvärv. Efter att ha fokuserat på att etablera sig starkt på den kinesiska marknaden hamnade försäljningen i Sverige på efterkälke och i slutet av förra året tog man beslut om att implementera en ny förvärvsstrategi som trädde i kraft under första kvartalet i år. Efter en lyckad nyemission på hundra miljoner i somras är solenergikoncernen nu redo att fortsätta en offensiv förvärvsresa för att förändra solenergibranschen i Norden.

– Vi står inför en spännande resa och kommer framöver att fortsätta bygga Nordens främsta solenergikoncern. Det innebär inte förvärv av bara solenergiföretag, vi fokuserar på hela kedjan och kommer köpa elföretag och bolag som arbetar med tak och fasad. Det är nödvändigt för att vi ska ha den yttersta kompetensen för hela kedjan och därmed kunna leverera den absolut bästa kvaliteten på marknaden, säger Stefan Ölander, VD på Soltech Energy.

De flesta som tänker på solceller tänker på stora paneler som monteras ovanpå taket som ett extra lager. Med Soltech Energys produkter däremot, integreras solcellerna i taket och blir mer estetiskt tilltalande och kan intrigeras både i tak, såväl som fasad.

– I en undersökning som Vattenfall släppte i slutet av augusti framgick det att fastigheter med solceller har ett värde på fjorton procent mer jämfört med fastigheter utan. En siffra som naturligtvis gynnar både branschen och miljön, förklarar Ölander.

För att bygga den främsta solcellskoncernen krävs en tydlig och offensiv strategi för att ta marknadsandelar. Med ett brett ägande på 28.000 aktieägare vilar ett stort ansvar för att bygga långsiktigt värde, inte bara för aktieägarna utan framförallt för miljön.

– För oss handlar det om att vara den mest attraktiva solenergileverantören på marknaden. Vi arbetar för att skapa en utvecklande och rolig arbetsmiljö där alla ser en framtid även efter förvärven. Det räcker inte att vi har pengar till att förvärva, på en konkurrensutsatt marknad är det viktigt att få alla att förstå att vi arbetar för att skapa en bättre miljö. Det ska vara tydligt i vår företagskultur att vi bidrar till, och jobbar för, en viktig miljöomställning.

Avslutningsvis förklarar Stefan Ölander att framtiden ser ljus ut, inte bara för Soltech Energy utan för branschen i helhet.

– Siffror från slutet av 2018 visar att den svenska marknaden är liten i jämförelse med de europeiska grannländerna. Den tyska solenergimarknaden är hela trettio gånger större än i Sverige, vi befinner oss med andra ord på en marknad som kommer utvecklas enormt mycket de kommande åren.

Fakta om Soltech Energy:
Det börsnoterade bolaget utvecklar och säljer byggnadsintegrerade och estetiska solenergiprodukter för fastigheter, både kommersiella, privata och offentliga. Koncernen bedriver även verksamhet i Kina där affärsmodellen består i att finansiera, äga och driva solenergianläggningar på kunders tak och sälja all elektricitet som produceras.
SolTech Energy Sweden AB (publ), handlas på Nasdaq First North Growth Market under namnet SOLT och har cirka 28.000 aktieägare.



Text: Agnes Jarfjord

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here